Основні об’єкти та питання перевірки
Аби належним чином перевірити готовність закладу освіти до роботи в осінньо-зимовий період, передусім окреслюємо основні об’єкти та питання перевірки. Під час визначення об’єктів перевірки керуємося Державними санітарними нормами та правилами «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затвердженими наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.08.2013 № 678 (далі – Санітарні норми). Відтак складаємо план перевірки та закріплюємо за об’єктами перевірки відповідальних зі складу робочої групи. Об’єктами перевірки для медичної сестри є:
- групові приміщення;
- медичний кабінет;
- територія.
Розглянемо, що саме перевіряє медична сестра на кожному з цих об’єктів.
В осінньо-зимовий період передусім слід підтримувати оптимальний повітряно-тепловий режим у групових приміщеннях, не допускаючи різких коливань температури повітря та протягів. Для досягнення оптимального повітряно-теплового режиму ми розробили графіки провітрювання групових приміщень відповідно до вимог Санітарних норм.
Температура повітря в групових приміщеннях в осінньо-зимовий період залежить і від роботи опалювальної системи. Іноді, аби зменшити тепловіддачу, а також уберегти дітей від опіків і травм, опалювальні прилади огороджують дерев’яними решітками, які під час прибирання періодично знімають.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Заборонено огороджувати опалювальні прилади дерев’яно-стружковими і дерев’яно-волокнистими плитами та використовувати огорожу з полімерних матеріалів.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо утеплення вікон у закладі освіти
Під час підготовки закладу дошкільної освіти до роботи в осінньо-зимовий період важливо утеплити вікна, якщо, звісно, не встановлено енергозбережувальні. Адже це – один із чинників досягнення оптимального повітряно-теплового режиму в групових приміщеннях. Утеплення вікон охоплює такі види робіт:
– ремонт рам за потреби;
– заміна фурнітури за її несправності;
– усунення щілин між коробкою вікна та стіною.
Передусім перевірте, чи є щілини між коробкою та стіною. Якщо вони порівняно вузькі, замажте їх штукатуркою. Якщо щілини ширші за 0,5 см – заповніть їх монтажною піною.
Для теплоізоляції використовуйте клейкі стрічки з гуми або поролону. Принцип використання таких стрічок полягає в тому, що під час закривання вікна стрічка затискається між коробкою і рамою та заповнює щілини. За відсутності клейкої стрічки утепліть вікна за допомогою товстої мотузки для білизни, закріпивши її маленькими гвіздочками.
Перш ніж утеплювати рами клейкою стрічкою, вимийте їх водою з мийним засобом та висушіть. Тоді приклеєна стрічка надійно триматиметься.
Після замазування щілин прокладіть поролон або тканину між рамами. Відтак заклейте вікна смужками паперу, тканини або паперової (малярної) клейкої стрічки.
Не використовуйте поліетиленову клейку стрічку для заклеювання вікон. Адже вона легко рветься та часто відвалюється.
Смужки тканини або паперу наклеюйте клейстером, звареним із крохмалю, або господарським милом.
Важливо також забезпечити достатній рівень природного освітлення групових приміщень. Адже це – один із чинників здоров’я дітей. Недостатнє та нераціональне природне освітлення зумовлює втому очей, погіршення зору, а іноді навіть може бути причиною травматизму дітей. Тож аби не зменшувати рівень природного освітлення, штори та жалюзі використовуємо лише під час сну дітей. За розміщення над вікнами групових приміщень ламбрекенів не допускаємо їх звисання нижче верхнього краю вікна.
На рівень природного освітлення впливає також бруд на вікнах, великі або високі квіти на підвіконні або на підлозі перед вікнами. Тож під час підготовки до роботи в осінньо-зимовий період обов’язково миємо вікна, а відтак робимо це за потреби. Для озеленення обираємо рослини невеликих розмірів, а також не ставимо багато вазонів на підвіконня. До того ж упевнюємося, що всі джерела штучного освітлення забезпечуватимуть достатнє та рівномірне освітлення групових приміщень: своєчасно замінюємо лампи, що перегоріли.
Отже, під час огляду групових приміщень медична сестра акцентує увагу на таких аспектах, як:
- утеплення вікон та дверей;
- температурні показники в груповому приміщенні;
- стан опалювальних приладів;
- рівень природного освітлення;
- санітарний стан вікон;
- справність джерел штучного освітлення;
- розміри квітів і кількість вазонів на підвіконнях.
Важливим питанням перевірки є одяг дітей під час перебування в груповому приміщенні, зокрема під час сну. Одягаємо дітей залежно від температури повітря та інтенсивності рухової активності. Традиційно восени та взимку зростає рівень захворюваності на гострі респіраторні вірусні інфекції [ГРВІ], зокрема грип. Аби уберегти дітей від захворювання, проводимо своєчасну неспецифічну профілактику полівітамінними препаратами за призначенням лікаря-педіатра. Такий профілактичний захід потребує запасу полівітамінів. Окрім того, контролюємо стан здоров’я дітей аби в разі виявлення в дитини ознак інфекційного захворювання надати їй невідкладну медичну допомогу. Така допомога також потребує запасів лікарських засобів, зокрема жарознижувальних.
Неспецифічна профілактика ГРВІ серед працівників дошкільного навчального закладу – це, зокрема, використання одноразових медичних або марлевих масок.* Тож під час підготовки до роботи в осінньо-зимовий період запасаємося цими засобами індивідуального захисту.
Безумовно, важливим протиепідемічним засобом у закладі дошкільної освіти в сезон підвищеної захворюваності на ГРВІ є щоденна дезінфекція приміщень, що потребує запасу дезінфекційних засобів і кварцування приміщень згідно з графіком.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У закладах освіти дозволено використовувати дезінфекційні засоби, що мають позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи із зазначенням галузі застосування – у навчальних закладах. До того ж дезінфекційні засоби мають бути зареєстровані й внесені в установленому порядку до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
Отже, ключовими питаннями перевірки готовності медичного кабінету закладу дошкільної освіти до роботи в осінньо-зимовий період є наявність запасів дезінфекційних засобів, лікарських засобів, полівітамінів та одноразових медичних або марлевих масок.
Восени городні ділянки та клумби слід вчасно очищати від сухоцвіту, а територію – від листя та сухої трави. Тож це – один із аспектів перевірки готовності закладу освіти.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! На території закладу дошкільної освіти спалювати сміття та листя заборонено.
Для запобігання затінення приміщень закладу оглядаємо також зелені насадження. Відтак за потреби проріджуємо крони дерев, обрізаємо кущі, вирубуємо молоду поросль. Для профілактики харчових отруєнь та виникнення алергійних реакцій у дітей пересвідчуємося у відсутності отруйних рослин та грибів на території.
Не лише перед оздоровчим, а й перед осінньо-зимовим періодом потребує перевірки територія господарського майданчика на відповідність санітарно-гігієнічним нормам. Передусім оглядаємо контейнери для сміття, зокрема перевіряємо їхню заповнюваність та чистоту, а також чи закриті вони кришками.
Результати перевірки
Після огляду приміщень та території закладу дошкільної освіти комісія обговорює результати перевірки, які оформлює відповідним актом. Медична сестра обов’язково фіксує недоліки, відтак надає рекомендації щодо їх усунення, а за потреби – пропозиції до акта.
Про результати перевірки готовності закладу освіти до роботи в осінньо-зимовий період керівництво закладу інформує усіх працівників на виробничій нараді. На цій нараді також обговорюємо заходи, яких необхідно дотримуватися надалі. Зокрема, медична сестра в осінньо-зимовий період має щодня моніторити рівень природного освітлення в групових приміщеннях та дотримання повітряно-теплового режиму в закладі освіти.